Sök:

Sökresultat:

55 Uppsatser om Volvos Utvecklingsverkstad - Sida 1 av 4

Volvos Utvecklingsverkstad : En studie i färgteori och inre miljöer på verkstadsplatser

Den här rapporten avhandlar arbetet med att ta fram ett förslag som förlänger Volvos kärnvärden - kvalitet, säkerhet och miljöhänsyn, ut i Utvecklingsverkstaden på Volvo Construction Equipment, Hauler Loader Business Line, i Eskilstuna. Förslaget är utformat som ett koncept, som ska kunna överföras till andra verkstadsmiljöer på Volvo, om så önskas. Idéförslaget har baserats på en studie av den befintliga Utvecklingsversktaden. En modell av verkstaden i skala 1:50 utformades som presentationsmedium.Vid examensarbetets slut har förslaget presenterats och utvärderats av målgruppen. Den primära målgruppen har varit de anställda på avdelningen.Slutsatserna av arbetet är att en informationsbärande interiör kan formges för att representera ett företags kärnvärden och visa på innovation och framtidstänk.

En bild av säkerhet: En retorikanalys av Min Volvo Magazine

Syftet med denna studie var att försöka hitta de teser Min Volvo Magazine driver för att forma sin image. För att få svar på syftet har kritisk retorikanalys använts. Vad skriver Min Volvo Magazine om och vem är den tänkta målgruppen. Vem identifierar sig med budskapet och vem gör det inte och känner sig utanför ?Vi som kör Volvo gruppen? Huvudfrågorna var: Vilken image vill Volvo bli förknippad med? Och vad kan de retoriska valen som Volvo gör ha för effekt på identifikation respektive åtskillnad?Studien har använt sig av teorier som identifikation och etos.

Standardisering och anpassning - En studie av Volvos marknadsföring i Europa

Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att redogöra för ett internationellt företags marknadsföringsstrategi på den europeiska marknaden, i det här fallet Volvos, sett ur ett standardiserings- och anpassningsperspektiv. Metod: Vi har genomfört en litteraturstudie för att få en teoretisk grund för arbetet. Därefter utfördes en empirisk studie av Volvo med hjälp av intervjuer med anställda på företaget samt med nyckelpersoner på reklam- och mediabyråer. Vid analysen av Volvos marknadsföring har vi även använt oss av reklamfilmer och annat material från företaget. Resultatet från den empiriska studien sattes i relation till de aktuella teorierna.

Vad är kommunikativa sinnesupplevelser? : En studie av Volvos marknadskommunikation

Begreppet kommunikativa upplevelser kommer i denna uppsats att användas i sammanhanget om hur Volvo använder sig av dem i sin varumärkeskommunikation samt vad som kommuniceras. Det kommer även att appliceras på kundperspektivet då det beskriver hur individer uppfattar företags utsända kommunikation.Uppsatsens syfte är att analysera innehållet, budskapet och utformningen av Volvos marknadskommunikation i Nordamerika för att diskutera hur begreppet kommunikativa sinnesupplevelser framställer vad varumärket står för. Samtidigt ska jag undersöka hur individer som exponerats av Volvos markandskommunikation uppfattar den och hur de ser på Volvo som varumärke.I mitt forskningsarbete har jag använt mig av tre kvalitativa metoder för att samla in data: Intervju med John Maloney Vice president för Volvos marknadskommunikation Nordamerika, deltagande observation hos en Volvoåterförsäljare i Minneapolis, fokusgrupp diskuterande reklamfilmer från Volvo.Då det inte finns någon teori genererad för mitt nyfunna begrepp har jag valt att bygga en teoretisk ram på närliggande begrepp. I basen har jag valt att visa teorier gällande marknadskommunikation och traditionell marknadsföring. Jag har sedan valt att utveckla med flera nytänkande perspektiv i marknadsföringen där påverkan genom upplevelser, sinnen och servicelandskapet diskuteras Mitt syfte med uppsatsen är att analysera kommunikativa sinnesupplevelsers roll i Volvos varumärkesbyggande därför anser jag det relevant att diskutera teorier gällande varumärken och hur våra sinnen kan påverka upplevelsen av varumärken.Volvo kodar meddelande i symboler som sedan sänds i exempelvis TV-reklam, kunden avkodar dem och upplever kommunikativa sinnesupplevelser som skapar känslor vilka ger en uppfattning av varumärket och organisationen.

PSQS ? Power Supply Quality Simulator

Kitron had wishes to be able to test and measure how disturbance affects their vehicle electronic units before they have been verified by SP Technical Research Institute of Sweden in Borås. This work started with the writing of a demand specification together with Kitron for a product PSQS, Power Supply Quality Simulator, which can generate some test pulses according to a standard for electronic units to Volvos vehicles. A design proposal was developed with the help the demand specification and was verified with the help of simulations. All electric schematics was designed with the guide of the design proposal. The pulses realized in the works of this thesis are those which Kitron experienced that they have a need to test in their own premises and which are possible to generate with the means available.

Customer Relationship Management - En studie om Volvos strävan att sätta kunden i fokus -

Fordonsbranschenpräglasidagavkraftigkonkurrensdärprodukternaalltmerefterliknarvarandra.Samtidigtharkundernasbeteendekraftigförändratsochsammasakereftersträvasinteavkundernasomförbaraettparårsedan.Förattskiljasigmotkonkurrenternaidaggällerdetattjobbamedmjukavärdensomtillexempelkundhantering.FörVolvoPersonvagnarSverigeABinnebärdettaettenormtarbetesomSverigesstörstabilmärkeattbehållasinnuvarandemarknadspositionochsamtidigtfinnaenvägattgåpådenrådandemarknaden.DettavillmannugöragenomattinföraettCRM-­?systemsomskahjälpaåterförsäljarnaattlättarehanterakundernaochskapavärdefördem.FörattbrytanerbegreppetCRMharvianväntossutavfyratemansomgenomsyrarhelastudienvilkaär,kundbeteende,kundlojalitet,kundvärdeochCRM.SyftetmedstudienvaratttaframenkommunikationsmodellsomhjälperföretaginombilbranschenförmedlautsinCRM-­?strategi.GenomattutgåifrånVolvohoppadesvikunnahjälpatillmedattklargörastrategiskanyckelfaktorerfördetta.Dethärskahjälpademattsevilkariskermanskaundvikasamtvartfokusbörliggavidutformandeavsinstrategi.StudienäravkvalitativartochbyggerpåintervjuerfrånVolvoochtreolikaåterförsäljaredärviäveninkluderatsäljareförattskapaenhelhetsbildöverproblemet.Vårtempiriskamaterialhartillsammansmedvårteoretiskareferensramhjälptossattbesvaravårafrågeställningar.UtifrånstudiensinsamladematerialharvifåttredapåattbehovetavCRMärstort.Återförsäljarnapratarmycketkringteorinmenansersamtidigtmycketintevaragenomförbartfördempågrundavotillräckligaresurserochtidsbrist.Detärävensvårtfördemattkommunicerautstrategintillverksamhetendåförändringärsvårattgenomföra.Idagfinnerviettglappmellandeolikaavdelningarnainomverksamheten,vilketskaparentydliggränsdragningomvadsomärpraxispådeolikanivåerna.SlutsatsenavstudienpåvisarCRM:sförmågaatthjälpaVolvohanterasittkundfokusgenomattblandannatunderlättainformationshantering.Dettaledertillattmankanökaförståelsenomkunderna,stärkarelationerochhjälpatillattöverträffaderasförväntningar.DetviävenkunnatseärattCRMkanhjälpaallanivåerinomettföretagochblirdärförenangelägenhetförallainomverksamhetenattjobbaefter.FörattlyckasfåutsinCRM-­?strategitillåterförsäljarnagällerdetattVolvoärnogamedhurdekommunicerarutsinstrategisamtskaparenhetlighetiåterförsäljarnasinternaprocesser..

Scania och Volvos grundpelare inom lastbilar : Intervjustudier ur konsumenters perspektiv

Med denna uppsats utformade författarna en huvudfråga vars syfte var att verifiera ifall prisförmån, kvalité, service samt aktning verkligen var basen för åkeriägarnas samt lastbilschaufförernas relevanta preferenser vid val av lastbils fabrikat, Eller om det möjligen fanns andra betydelsefullare preferenser att beakta. Då Sverige har två stora lastbilstillverkare, var Scania samt Volvo givna undersökningsobjekt för författarnas studie inom kundtillfredsställelse..

Barn i bil : Examensarbete hos Volvo Personvagnar

Syftet med uppsatsen är att beskriva projektets gång och redogöra de olika val som har gjort. I projektet har jag sammarbetat med Volvo personvagnari Göteborg där jag också har suttit och arbetat. Temat för hela projektet blev ?barn i bil? och sedan också förvaring. Utifrån detta temat tog jag sedan fram ett koncept och en produkt som ska passa i Volvos nya personbilar.

Materialgården - En verksamhet med förbättringspotential

Volvo Group Trucks Operations tillverkar motorer, växellådor och lastbilar till koncernens varumärken Volvo, Renault, Mack och UD-Trucks. Powertrain Production är produktionsenheten inom AB Volvo som producerar dieselmotorer och motorkomponenter. I Skövde består Volvos produktionsprocesser av gjutning, bearbetning och montering. Gjuteriet använder metaller och legeringar för att producera färdiga komponenter och delar. Tillverkningsmaterialet förvaras och hämtas från fabrikens materialgård.Materialgårdens tillväxt har skett okontrollerat genom åren.

Volvo-Fordaffärens påverkan på Volvos leverantörer

Background: The literature concerning M&A has thus far concentrated on the merging companies, and on what kind of effects an acquisition has on these companies. The effects on the involved companies´ (customers and) suppliers have largely been ignored in the M & A literature. Purpose: The purpose of this paper is to describe and analyse how the suppliers relationships to the aquired company are influenced by an acquisition and how the suppliers handle the following situation. Method: The paper has been carried out in the form of a case-study and we have interviewed some suppliers to the automotive industry. Results: The full effect on the suppliers relationships to Volvo has not been seen yet, due to the fact that only two years has passed since the acquisition and that the current products have a lifecycle of 3-5 years.

Internutbildning via Intranät: en studie av tre Volvoåterförsäljare

Kompetensutveckling av personalen och internutbildningar har varit ett hett debattämne de senaste åren. Numera är Internet/intranät och interaktiva självstudiekurser ofta ett alternativ till traditionell lärarledd utbildning. Vi ville därför undersöka hur lärande via intranät sker, hur sådana internutbildningar upplevs av deltagarna och att försöka ge förslag på hur dessa kan utvecklas ytterligare. För att uppfylla våra syften har vi valt att utföra studier hos tre av Volvos återförsäljare. Volvo har sedan en tid tillbaka en internutbildning som kombinerar lärarledda lektioner med självstudiekurser via intranät.

Alla vill tillbaka till naturen, bara de slipper gå till fots : En studie av Volvos miljörelaterade, retoriska strategier

Denna uppsats är en jämförande studie av hur bestämdheten hos vuxna andraspråkselever ser ut och utvecklas i det svenska språket beroende på om eleven har bestämdhet i sitt modersmål eller inte. Materialet består av insamlade elevtexter som har analyserats med hjälp av performansanalys och Monica Axelssons nivåskala.I val av bestämdhet visar de elever som har bestämdhet i sitt modersmål en större andel korrekt användning mot de som inte har bestämdhet i sitt modersmål, men skillnaden är liten. Jämför man informanternas behärskning av formen, vilken är uppdelad i fyra kategorier, nämligen: obestämd form i singular/plural; bestämd form i singular/plural, visar resultaten att det inte finns någon skillnad mellan de två grupperna. Däremot går det att hitta individuella skillnader och likheter mellan de båda grupperna..

Value at Risk med Riskmetrics-metoden : Fungerar VaR på den svenska aktiemarkanden?

Value at Risk (VaR) är en finansiell metod för att skatta risker och som används i stor utsträckning av banker och företag. VaR beräknar att en eventuell förlust inte skall överstiga ett visst belopp med 95/99 procents konfidens. Denna uppsats syfte är att undersöka om VaR kan appliceras på en svensk aktie när Riskmetrics-modellen (IGARCH) skattar volatiliteten på aktien trots oro på den finansiella marknaden. Undersökningen genomfördes på Volvos B-aktie med data från perioden 2003-01-01 till 201 2-12-31. Vi genererade enstegsprognoser över den potentiella förlusten (VaR) givet en fiktiv investering av 10 000 000 SEK.

Inlärning inom industrin och betydelsen av tyst kunskap för inlärningen

Detta examensarbete är utfört på det Kognitionsvetenskapliga programmet, Högskolan i Skövde och behandlar begreppen inlärning och tyst kunskap inom industrin.Kognitionsvetenskap är en tvärvetenskap som grundas på sex delvetenskaper: psykologi, filosofi, lingvistik, antropologi, neurovetenskap och artificiell intelligens (Gardner, 1987). I kognitionsvetenskap studeras hur information och kunskap representeras och bearbetas i naturliga system, speciellt den mänskliga hjärnan och hur detta kan modelleras i datorer och andra artificiella system. Genom att studera kognition fås kunskap om mänskliga förmågor och hur det går att bäst stödja dessa. Förmågorna är bl.a. inlärning, uppmärksamhet, minne och perception (hur människan använder sina fem sinnen: hörsel, smak, syn, lukt och känsel).Det ena syftet med undersökningen i detta examensarbete var att få fram hur en inlärning fungerar bäst när en person ska läras nya arbetsuppgifter inom industrin.

Hur vidarebefordras kunskap då ett dotterbolag byter ägare?

Vi säger att du äger ett företag som i sin tur har ett dotterbolag. Företaget tillverkar cykelhjälmar. Låt säga att det arbetar 10 personer i dotterbolaget, bolaget köptes en gång upp för att det besatt kunskap om hur man tillverkar säkra cykelhjälmar. Då dåliga tider varar tvingas ditt företag sälja dotterbolaget. Dotterbolaget som det senaste gått dåligt värderas i synnerhet efter den kunskap de besitter, det vill säga den personliga kompetens som det 10 arbetande besitter och det system och tekniker som används för att framställa dessa supersäkra hjälmar.

1 Nästa sida ->